2013. május 18., szombat

Lisztkérdés

Folytatom a sort, és most a lisztekkel szeretnélek egy kicsit megismertetni titeket. Ma már a teljes kiőrlésű liszttől kezdve a szénhidrát csökkentett liszteken át minden van a boltokban.

Kezdem a teljes kiőrlésű liszttel. A Tk lisztnek a szénhidráttartalma megegyezik a fehér lisztével, viszont a vércukoremelő hatása alacsonyabb, így kevesebbel is jól lakik az ember, és később lesz éhes. Van graham liszt, rozsliszt, amiket már pár száz forintért megkaphatunk a boltokban, és szinte mindenhol találunk a polcokon, nem kell bioboltba vadásznunk utána. Aki le szeretné cserélni a fehér lisztet, kezdetnek kiváló alternatíva lehet. A felhasználása megegyezik a fehér liszt mennyiségével, nem kell több folyadék, bár ebben nem vagyok teljesen biztos. :)

2. Norbi Update liszt és Master Mix. 


A két liszt között nem sok különbség van. Az Update liszt már előre be van keverve, és 1 kg-s kiszerelésű. A Master Mix nincs bekeverve, így ahhoz még valami lisztet vennünk kell. Jó megoldás lehet hozzá az előzőleg említett TK liszt. A két liszt között nagyjából 100-200 ft árkülönbség van. Az egyik hátránya, hogy nagyon fűrészpor ízű a sok hozzáadott szója miatt. Nagyjából az összes sütim a kukában végezte, amit ebből a lisztből készítettem, vagy legalábbis próbálkoztam. Nekem kezelhetetlen volt, a kelt tészta nem kelt meg. És, ha sikerült is valami belőle, akkor a mellékíze miatt nem bírtam megenni. Így hamar váltottam. Amúgy a kilós liszt ára nagyjából 1400 ft körül van. Ja, és ez a liszt jóval több folyadékot vesz fel, a rostok miatt, nagyjából 1.5x annyi folyadék kell hozzá.

3. Diabestar sütemény és kenyérliszt

Én ezt a lisztet használom, és nagyon meg vagyok elégedve vele. Megkelnek vele a tésztáim, és nincs borzalmas mellékíze. Ebben is sok a rost, így több folyadékot kell hozzáadni, de én a receptben megadott lisztmennyiség 2/3-át használom, így nem kell több folyadék, és még spóroltam egy kis lisztet is :) Az egyetlen hátránya, hogy a Süteményes lisztet jóval kevesebb helyen lehet beszerezni, mint a kenyereset. Netes áruházakban lehet venni. Ja, és az árkülönbség sem elhanyagolható. 7-800 ft körül lehet kapni 1 kg-t, ezt már nem kell bekeverni, önmagában lehet használni.

4. Dia-Wellnes lisztek

A DW lisztek hasonlóak a Diabestar lisztekhez. 2 fajtája van: 6 gramm ch tartalmú koncentrátum, amit szintén keverni kell, ez fél kg-s kiszerelésben lehet kapni. 1 kg-s liszt, aminek a ch tartalma 50 gramm körül van, nem kell keverni. Ezek szintén könnyen kezelhetőek, és most már nem tartalmaznak szóját, így bátran fogyaszthatóak. Amúgy a DW-nek nagyon sokféle terméke van, palacsintaporok, fagyipor, mogyorókrémek, édesítők. Bioboltokban, neten szintén rendelhető, az ára 1000 ft körül mozog, bolttól függően.

5. Kilófaló lisztek 

Itt szintén azt mondanám, hogy hasonló a Diabestar liszthez, kb. 50 gramm ch van 100 gramm termékben, lassú felszívódás. Itt szintén 3 fajta van, kelt tésztákhoz, süteményhez, és kenyérhez való liszt van, ezeket is 8-900 ft-os áron lehet kapni, az Auchamban és bioboltokban.


Bármelyik lisztet is választjátok, figyeljetek arra, hogy ezekből sem lehet korlátlan mennyiséget fogyasztani, hisz szénhidrát és kalória értékük van, de jó alternatívák lehetnek a fehér liszt helyett. Írjátok meg nekünk, hogy ti melyiket használjátok, illetve mik a tapasztalataitok. A neten nagyon sok olyan blogot lehet már találni, ahol ilyen liszttel készült sütemények/tészták receptjét lehet megnézni, és így nektek sem kell kísérletezni. Jó sütögetést! :)

9 megjegyzés:

  1. Én nam használok előre bekevert mixeket, Norbi alapból felejtős a szója és a rengeteg adalék miatt, szóval maradnak a normál lisztek.
    Alaplisztnek általában durumlisztet használok, a magasabb sikértartalom és a több összetett ch miatt jobb, mint a nornál búzaliszt.
    Általában - pl kenyerekhez - 30-40% tk lisztet használok, valamint a normál liszt egy részét kiváltom zabpehelyliszttel, ez nagymértékben lelassítja a ch-felszívódást és az íze sem rossz.
    Ha fontos a tészta színe is (pl sütemények, piskóták), akkor a sima liszt kb 1/3-át kiváltom zabpehelyliszttel.

    VálaszTörlés
  2. A felsorolásból kimaradtak még a szegedi Gabonakutató által gyártott Diabet-Mix lisztek, sajnos boltokban én nem találkoztam velük, de lehet közvetlenül rendelni a neten is (és vannak remek receptjeik is) http://www.diabettrade.hu/catalog/8

    VálaszTörlés
  3. Misi, szerintem holnap reggelig írhattam volna a lisztekről, de a legismertebbeket összefoglaltam, hogy átlátható legyen, annak aki esetleg most kezdi, vagy lisztet váltana. :)
    Én a Diabestar lisztet tudom ajánlani, nekem nagyon bejött. Annak van most egy új, kenyeres lisztje, Génius a neve, az abból sütött kenyérnek asszem 12 gramm körül van a ch-ja, a neten utána tudsz nézni :)

    VálaszTörlés
  4. Fanny! Nem szemrehányás volt :) ... Csak megemlítettem, hogy ha már van egy jó minőségű hazai termék is a piacon, akkor legalább mi tudjunk róla. Talán ha elég sokan keressük a boltokban akkor több helyen lehet kapni :)

    VálaszTörlés
  5. Én használom a Diabestar liszteket a Génius kivételével ( a közelemben sehol sem kapható )és a Kilófaló liszteket is!Nagyon meg vagyok elégedve min két fajtával!

    VálaszTörlés
  6. En is diabestar lisztet hasznalok, nagyon szeretem, ezzel olcsobban, itthon frissen tudok ch csokkentett kenyeret sutni..kozvetlenul a cegtol szerzem be budaorsrol...a genius is finom csak nekem tul magvas..szoktam a sima kenyerlisztet keverni a geniusszal..most sutemeny receptekre vadaszom :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Tudnál nekem kenyér receptet küldeni diabestar kenyérlisztből? Köszi

      Törlés
  7. Ó hamarabb olvasom a bejegyzésedet :) Én a Diabstar mindkét lisztét használom, és ki voltm akadva, mert én úgy használtam, mint a sima a lisztet, és ehetetlen sűrű masszát kaptam amit ki kellett dobni. (kezdő háziasszony vagyok még) Használom most Norbi lisztjét is, 1300 Ft-ért vettem 1 kg-t, eddig még nem érzékeltem küldönbséget a Diabestar és e között.
    Ha jól olvastam a címkét a Norbi lisztben szójaliszt és búzaliszt keveréke található, míg a diabestar lisztben (süteménylisztben) alma rost, és egyéb rostok is megtalálhatóak a búzaliszten kívül, pl zabliszt. Ez valahogy szimpatikusabb, csak meg kell tanulni sütni velük :)

    VálaszTörlés